Wil jij je scooterrijbewijs halen, maar heb je nog bijna geen ervaring? Dan wil je de onderstaande tips zeker niet missen. Lees snel verder! Of je nu met de praktijk begint of met de theorie, beide heb je uiteindelijk nodig om te slagen. Een scooter theorie cursus helpt je het resultaat te krijgen wat je wilt.

1. Draag een helm

Ernstig. Het maakt niet uit waar je op een scooter rijdt of hoe verlaten het gebied is, je weet nooit wat er kan gebeuren. Dus voordat we zelfs maar weten hoe we op het ding moeten rijden, zet een helm op.

Het dichtst dat ik ooit bij een ernstige crash op mijn scooter ben geweest, was niet vanwege andere scooteren of auto’s, maar vanwege een koe die in het donker de weg op slenterde. De straat kan verlaten zijn en je kunt nog steeds crashen.

Mijn tweede incident op een scooter vond plaats 2 minuten om de hoek van waar ik verbleef. Iemand reed tegen me aan en ik vloog door de lucht.

Ik wijs hierop omdat het eigenlijk, hoe gênant dit ook is om toe te geven, toen ik voor het eerst op de scooters van vrienden begon te rijden, het niet eens in me opkwam om een ​​helm te dragen. Ik heb niet geregistreerd hoe gevaarlijk ze zijn.

De enige keer dat ik er een aandeed, was als we bang waren dat de politie in de buurt zou zijn en ons ervoor zou aanhouden.

De reden om een ​​helm te dragen is niet omdat er wetten zijn die zeggen dat je dat zou moeten doen. Het is omdat als je van een scooter komt, zelfs met een niet zo hoge snelheid, het risico om jezelf te verwonden extreem hoog is. En als je geen helm draagt, stijgt het risico om jezelf dodelijk te verwonden, in plaats van een tijdje een beetje te worden geslagen, astronomisch.

Ik hoor van veel te veel ernstige verwondingen die voorkomen hadden kunnen worden door helmdragers waar ik nu in Azië ben.

2. Het draait allemaal om balans

Leren scooter rijden is net als leren scooteren. Ik bedoel, je leert letterlijk scooteren, alleen een ander type scooter!

Weet je nog toen je een kind was en leerde scooteren? Het moeilijkste was de balans, daarom had je die stabilisator wielen. Gelukkig kun je bij het leren besturen van een scooter je benen gebruiken als stabilisator wielen.

Om een ​​standaard automatische scooter te starten moet je de contactschakelaar (een klein knopje net bij het rechter stuur) en de rechter rem tegelijk ingedrukt houden. Dat zal de motor starten. Houd beide handen op de pauzes zoals je doet, voor het geval dat.

Laat vervolgens, met uw voeten op de grond, de remmen los en draai voorzichtig aan het gaspedaal (rechter stuur) totdat de scooter vooruit begint te rijden. Laat je voeten over de grond zweven voor het geval je een beetje wiebelig wordt en ze moet neerzetten. Blijf dit dan heen en weer rijden over een lege weg of parkeerplaats, omdat je meer gewend raakt aan balanceren en minder met je voeten naar beneden hoeft.

3. Snelheid is je vriend

De scooter wiebelt het meest naarmate je langzamer gaat. Het zal natuurlijk aanvoelen alsof je zo langzaam mogelijk moet gaan bij het starten, maar als je probeert op zijn minst een beetje vaart op te bouwen, zodat je kunt ervaren hoe het voelt als de scooter stabiliseert terwijl hij verder uitrolt, zul je wennen aan het gevoel van balans. Dat betekent echter wel dat je zo voorzichtig mogelijk moet zijn bij het starten in dicht opeengepakt verkeer, aangezien je eerste start waarschijnlijk niet erg recht zal zijn als je net begint.

4. Maak kennis met het gaspedaal

Na balans is wennen aan het gas en hoeveel je aan de hendel moet draaien om op verschillende snelheden te gaan het op één na belangrijkste. Probeer je bewegingen in verband hiermee zo klein en zacht mogelijk te houden. Er is niet zo’n grote draai aan het gaspedaal nodig om je scooter per ongeluk van het pootje naar voren te laten slingeren. Wat me naar…

5. Pas op voor de onbedoelde acceleratie bij het remmen

De eerste keer dat je merkt dat je sneller gaat dan bedoeld op een scooter, ga je zo hard mogelijk remmen. Maar wat je ook zou kunnen doen, zoals ik deed en talloze anderen heb zien doen, is per ongeluk tegelijkertijd versnellen. Wees zo voorzichtig als je kunt, dat wanneer je je rechterhand breekt, je de hendel niet ook achteruit draait bij het remmen van de scooter. Door dit tijdens het remmen te doen, vliegen mensen over hun stuur.

6. De “valkuilen” van zand, los grind en kuilen

Zand en los grind zorgen ervoor dat de banden van scooters iets geks uitglijden. Zelfs als je weet dat er zand of grind is en denkt dat je het hebt, is dat waarschijnlijk niet het geval. Ga langzaam, heel langzaam, en bungel je voeten van de zijkanten van de scooter, zodat je jezelf kunt stabiliseren als dat nodig is. Potholes zijn ook de duivel bij het besturen van een scooter. Als je in een auto zit en over een kuil rijdt, is dat geen probleem. De auto en zijn wielen zijn groot genoeg om de hobbel op te vangen en verder te gaan zonder echte problemen. Dit is niet het geval op een scooter. Ga hard en snel over een kuil en de impact zal helemaal door je scooter en je botten trillen. Als je je armen niet hebt vastgehouden voor de impact, zal dit er waarschijnlijk toe leiden dat je stuur gaat draaien en dat je mogelijk van de scooter valt. Erger nog is dat scooterbanden veel kwetsbaarder zijn dan autobanden